اکسل یکی از محبوب ترین برنامه های کاربردی در جهان است . میلیون ها کاربر از این نرم افزار به صورت مقدماتی استفاده کرده اند و شاید درصد خیلی کمی از آنها توانسته اند قابلیت های خارق العاده و و جذاب این محصول را کشف کنند . قابلیت هایی که باعث شده در طیف وسیعی از رشته ها با کربرد های مختلف مورد استفاده قرار گیرد . انعطاف این نرم افزار به قدری زیاد است که برای مدیریت و برنامه ریزی کارهای یک خانه تا یک شرکت وسیع مورد استفاده قرار می گیرد .  با عضویت در وبسایت ، راز های اکسل را رایگان به شما آموزش خواهیم داد و ابزار های مختلفی نظیر افزونه تاریخ شمسی در اکسل و قالب های مختلف برای استفاده حرفه از اکسل برای شما مهیا کرده ایم. برای دسترسی به برخی مطالب نیاز(مطالبی که به صورت ثبت و ادامه مطلب و همچنین دانلودها مشخص شده است . ) است که شما عضو سایت باشید . عضویت در سایت کاملا رایگان است.

یکی از ویژگی‌های مهمی که اغلب خیلی کم در اکسل مورد استفاده قرار می گیرد، جدول ها هستند. در این مطلب در مورد استفاده از جدول و همچنین در مورد مزایا و معایب استفاده از جدول ها در اکسل توضیح داده خواهد شد.

جدول در اکسل

جدول، یک محدوده مستطیل شکلی از داده‌های ساختار یافته است. هر سطر در جدول به یک موجودیت ( entity ) واحد مرتبط است. به عنوان مثال، یک سطر می‌تواند شامل اطلاعاتی در مورد، مشتری، یک تراکنش بانکی یک کارمند و یا یک محصول باشد. برای مثال، اگر هر سطر شامل اطلاعاتی در مورد یک کارمند است، ستون‌ها می‌توانند شامل داده‌ای مانند نام، شماره پرسنلی ، تاریخ استخدام ، حقوق ، یا واحد محل خدمت باشد. در جدول یک سطر عنوان در بالا وجود دارد که اطلاعات موجود در هر ستون را شرح می‌دهد.


شما احتمالا محدوده‌هایی را ایجاد کرده اید که این اطلاعات را در خود جای داده است. اتفاق جادویی زمانی اتفاق می‌افتد که شما به اکسل بگویید که محدوده ای از داده ها را به یک جدول در اکسل تبدیل کند. این کار را می‌توانید با انتخاب هر نوع سلول در محدوده و سپس انتخاب Insert➜Tables➜Table انجام دهید.
هنگامی که شما محدوده‌ای را به عنوان یک جدول مشخص می‌کنید اکسل می‌تواند پاسخ هوشمندانه تری را برای کارهایی که شما با آن محدوده انجام می‌دهید بدهد. به عنوان مثال، اگر شما نموداری از یک جدول ایجاد کردید، همانطور که شما سطرهای جدیدی را به جدول اضافه می‌کنید، نمودار به طور خودکار گسترش می‌یابد. هنگامی که شما جدول محوری یا لولایی  (pivot table) از یک جدول ایجاد می‌کنید، با رفرش کردن، جدول لولایی (pivot table) شامل هر گونه اطلاعات جدیدی خواهد بود که شما به جدول اضافه کرده اید.
شکل اول محدوده‌ای را قبل از اینکه به جدول تبدیل شده باشد را نشان می دهد، وشکل دوم محدوده‌ای را بعد از اینکه به جدول تبدیل شده است را نشان می‌دهد..

آموزش جدول در اکسل

پیووت تیبل در اکسل

محدوده در مقابل جدول در اکسل

تفاوت بین یک محدوده استاندارد و محدوده گسترده‌ای که به جدول تبدیل شده است چیست؟

  • فعال سازی هر نوع سلول در جدول به شما  اجازه دسترسی به تب محتویات ابزارهای جدید جدول را در ریبون می‌دهد.
  • شما  سریعا می توانید رنگ پس زمینه و فرمت بندی رنگ متن را با انتخاب کردن از گالری انجام دهید. این نوع فرمت بندی اختیاری است.
  • هر سر ستون شامل یک دکمه فیلتر است که در زمانی که کلیک می‌شود، بسادگی به شما اجازه می‌دهد تا سطرها را مرتب کنید یا داده‌‌ای را که معیار شما را برآورده نمی‌کند با پنهان کردن سطر فیلتر کنید.
  • جدول می‌تواند slicer هایی (ابزارهای آنالیز داده) داشته باشد که برای تازه‌کارها این امکان را فراهم می‌کند تا بسادگی فیلترهایی را به جدول اعمال کنند.
  • اگر شما sheet  (صفحه) را به سمت پایین بکشید، به طوری که سطر عنوان از صفحه خارج شود عنوان‌های جدول با حروف مشخصه ستون در ورک شیت جایگزین می‌شوند. به عبارت دیگر، شما نیاز به فریز کردن سطر بالا برای حفظ نمایش برچسب های ستون را ندارید.
  • اگر شما نموداری از داده های جدول ایجاد کنید، نمودار به طور خودکار گسترش می‌یابد، اگر که شما سطر جدیدی را به انتهای جدول اضافه کنید.
  • اگر شما نامی برای یک ستون در جدول ایجاد کنید، همانطور که شما سطرهای جدیدی را به جدول اضافه می کنید، آدرس‌دهی‌ها مرتبط با محدوده نام تنظیم می‌شوند.
  • جداول از calculated columns پشتیبانی می کند. تک فرمول درج شده در یک سلول به طور خودکار به تمام سلول‌های ستون انتشار می‌یابد (در آینده در این باره بیشتر خواهیم گفت. )
  • جداول از آدرس های ساختار یافته در فرمول های خارج از جدول پشتیبانی کند. به جای استفاده از آدرس‌های سلول، فرمول ها می توانند از نام‌های جدول و عنوان‌های ستون استفاده کنند.
  • با بردن اشاره گر ماوس به گوشه پایین سمت راستِ پایین ترین سلول سمت راست ، می‌توانید با کلیک کردن و کشیدن اندازه جدول را یا به صورت افقی (اضافه کردن ستون های بیشتر)  یا بطور عمودی (اضافه کردن سطرهای بیشتر) گسترش دهید.
  • انتخاب سطر ها و ستون در جدول ساده است.

محدودیت های استفاده از جدول

اگر workbook  شامل حداقل یک جدول باشد، چندتا از ویژگی‌های اکسل در دسترس نیستند:

  •  بخاطر برخی دلایل، زمانی که یک workbook  شامل حداقل یک جدول باشد، اکسل به شما اجازه استفاده از ویژگی‌های Custom Views  را نمی‌دهد (View➜Workbook Views➜Custom Views را انتخاب کنید) .
  • اگر workbook  شامل یک جدول است، شما نمی‌توانید workbook  را به اشتراک بگذارید (از Review➜Changes➜Share استفاده کنید).
  • شما نمی توانید  subtotal  ها را به صورت خودکار را در جدول درج کنید (choosing Data➜Outline➜Subtotal را انتخاب کنید) .
  •     شما نمی توانید از فرمول‌های آرایه (array) در جدول استفاده کنید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی